What breaks a fuel pump?

by
Avasimme rikki menneen bensapumpun ja tsekkasimme mitä se on syönyt.
Nykyajan bensapumput ovat oikeissa olosuhteissa varsin pitkäikäisiä laitteita, mutta samalla etenkin virityskäyttöön tarkoitetut pumput joissa isot tehot on ängetty vakiopumppujen kokoiseen pakettiin ovat varsin valikoivia puhtauden ja virransaannin suhteen.


Huom: Kuvat voi klikata isommaksi.

Olipa siis kerran Aeroflown pumppu joka lähti tuotantolinjalta innokkaana kohti tulevaa autoaan...


Etanolin kanssa puhtaus on vielä tärkeämpää koska se ei bensiinin tapaan voitele. Pienikin määrä likaa hioo pumpun tarkoin sovitettuja sisuksia säälimättömästi.
Kuvasarjan pumpussa hienojakoinen lika joka pääsee karkeasuotimen läpi tai suodattimen ollessa huonosti paikoillaan - ohi - on kuluttanut pronssisen akseliholkin soikeaksi. Alapään vastinalusesta näkee kuinka akseli on holkin väljistyessä asettunut vinoon.



Kun akseli pääsee liikkumaan, niin pääsee keraaminen kompressoripyöräkin. Allaolevasta kuvasta näkee selkeästi kuinka pyörä on ottanut kiinni pumpun runkoon.

Pumpun moottorin puoli on myös varsin mielenkiintoinen. Moottorin pintaa tutkiessa hiilten kosketuspinta ei kuitenkaan ole tasainen, vaan siinä on varsin tuntuva kohouma. Hiilet ovat akselin vinoudesta johtuen kuluneet myös toispuoleisesti.



Niinsanottu vastaiskuventtiili löytyy aivan pumpun päältä painelähdöstä. Sen toiminta on helppo testata puhaltamalla ja imemällä lähdöstä (tietenkin tyhjästä pumpusta, tai letkun avulla). Venttiili estää polttoaineen virtaamisen takaisin pumpulle pumpun sammuessa ja nopeuttaa siten paineiden nostoa kun pumppu taas kytketään päälle.

Myös pumpun ylipaineventtiili löytyy pumpun kannesta. Ylipaineventtiili on yksinkertainen kuulajousitettu reikä joka päästää paineen pois noin ja estää pumpun pyörimisen "tyhjää" mikäli lähtö suljetaan.

Riittävä sisäinen polttoaineen virtaus on pumpulle tarpeen, koska polttoaine myös jäähdyttää pumpun kokoonsa nähden tehokasta moottoria.

Liian ohuet johdot laskevat pumpulle tulevaa jännitettä kuten pitkä roikka hitsauskoneen tai kompurankin perässä. Vastus myös kuumentaa pumppua ja laskee sen tehoa. Ratkaisu on vaihtaa pumpulle kulkevat virtajohdot riittävän paksuisiin. Autoissa joissa on akku bensatankin lähellä on asia joskus ratkaistu käyttämällä alkuperäistä pumpun virtajohtoa uuden releen kytkemiseen joka kytkee akulta uutta johtoa pitkin virtaa. Virran lisäksi maadoituksen on tietenkin oltava vähintään yhtä hyvä. Tyyli on siis vapaa kunhan johdoilla riittää paksuutta.

Yhteenvetona
  • Tankki puhtaaksi. Aina. Loppuviimein helpoin ja nopein tapa on tiputtaa tankki ja pestä se kunnolla, koska yläkautta turaamisessa saa ainoastaan sekundatuloksen ja kovan päänsäryn. Kaikki polttoainesuotimet kannattaa myös vaihtaa.
  • Virtapuoli kondikseen kunnon johtojen avulla.
  • Jos ostat vain pumpun ilman asennussarjaa, vaihda myös karkeasuodin/sihti uuteen tai puhdista alkuperäinen huolellisesti.

  • Huolto
    Jos autoaan huoltaa oikein antaumuksella, kannattaa etenkin niissä autoissa joissa tankkia ei ole putsattu, tarkistaa pumpun sihti eli karkeasuodin. Se tukkeutuu kohtuullisen helposti ja tuloksena on pumpun pyöriminen kovemmilla kierroksilla ja kuumempana kun jäähdyttävä polttoainevirta puuttuu. Äärimmäisissä tapauksissa tukkoisuuden huomaa jo menohaluissa kovemmissa kiihdytyksissä.

    Jos vahinko on jo sattunut...
    ...ja on uuden pumpun aika, kannattaa tsekata nämä:
    »» Aeroflow bensapumput
    »» Walbro bensapumput
    »» Tarvike/OE bensapumput

    More recent topics