Lukkoperät ja niiden huoltosarjat joka lähtöön

by
Sen lisäksi että meiltä saa aika laajan kattauksen eri lukkoperiä, on valmistajilta putkahdellut tasaiseen tahtiin myös paljon uusia malleja. Koska peräkauppa on käynyt melko kuumana, on Cusco, Kaaz ja Gripper huoltosarjojen saatavuuteen niinikään panostettu siten, että kun huoltotarve kesken kauden iskee, ei homma tule ihan yllärinä sitten kellekkään.



Peruskäytössä levylukkoperä kestää moiteetta ainankin kymmenen vuotta. Kisakäytössä levypakat ovat paljon suuremman kuorman alla ja toisaalta vaativat myös lyhempää huoltoväliä jotta ajo-ominaisuudet säilyvät samanlaisina kisasta toiseen.

Huoltosarja kattaa peruslaajuudessaan käytännössä kitkalevyt. Lisäksi ainankin Cuscolta, Kaazilta ja Gripperiltä saa myös kaikki muut osat irtokomponentteina (jos ne jostain syystä sattuu saamaan rikki). Quaifelle ei huoltosarjaa ole tarjolla, mutta Torsenina se ei käytännössä sellaista ikinä tarvitsekkaan ellei voitelua nyt sitten laiminlyödä ihan totaalisesti.

Huollon yhteydessä levylukoissa voi usein säätää esijännitystä (shimmit) ja ihan levyjen määrää (enemmän levyjä = enemmän pitoa levypakassa). Kolmas säätökohde on öljyvalinta, ja silläkin saadaan sekä levylukkoihin että torseneihin aika paljon vaikutusta. Siinä missä Torsen hyötyy kitkasta, on levylukkoihin tarjolla erillinen liukastava lisäaine kuten Red Line Limited Slip Additive. Lisäaineella voidaan liukastaa öljyä ja siten pudottaa perän purevuutta. Liukastavaa lisäainetta on useimmissa lukkoperäöljyissä. Red Linellä perus 75w90 sisältää lisäainetta, ja 75w90NS non-slip taas ei sisällä lisäainetta lainkaan ja on siten oikea valita torsen lukolle. Sama pätee 75w140 öljyihin. Muilla öljymerkeillä merkinnät vaihtelevat, mutta logiikka on pääsääntöisesti sama.

Lukkoperävalikoima meidän sivustolla löytyy tuosta:
»» Race: Lukkoperät

-Wille

Muita ajankohtaisia kirjoituksia