Uutisia: D2 Super Racing alustasarjat

by
***Super Racing alustat***

ovat lisäsäiliöllisiä erillisillä ulosjouston ja sisäänjouston säädöillä varustettuja alustasarjoja.
Super Racing alustoissa käytetään 55mm paksuista monotube tolppaa.



Alustasarja sisältää kaiken alakannakkeesta joko täysin kumiseen tai kumivaimennettuun pallonivel yläpäähän.
Yläpään tyyppi määräytyy auton alustarakenteen mukaan. Nyrkkisäännön ollessa se, että mikäli yläpään asennolla voidaan vaikuttaa pyöränkulmaan, on yläpää säädettävä. Hinnastossa on mainittu jokaisen automallin kohdalla joko uniball, kumi, tai muu. Uniball on säädettävä yläpää, jämäkkä kuminen perus yläpää jota ei voi säätää. Muu yläpään tyyppi tarkoittaa sitä, että iskunvaimennin kiinnitetään joko auton alkuperäisellä yläpäällä tai silmukalla. Alkuperäistä yläpäätä käytetään vain sellaisissa tapauksissa joissa alustasarjan yläpää on jollain tavalla erikoinen kiinnitykseltään tai muodoltaan ja siten joko sen valmistuskustannukset olisivat liian korkeat tai valmistaminen olisi jopa mahdotonta. Esimerkkinä alkuperäisen kiinnityksen käytöstä ovat esimerkiksi tiettyjen mersujen iskunvaimentimet jossa iskunvaimennin kiinnitetään kahdella kumipuslalla noin 15mm reiän läpi - säädettävän yläpään tekeminen tämäntyyppiseen ratkaisuun vaatisi korin runsasta muokkaamista.
Street alustasarjoissa jousi tulee aina vakiopaikalle. Esimerkkinä tästä esimerkiksi Golf 5, BMW E30 ja E36 sekä monet muut mallit joissa jousi on erillään iskunvaimentimesta. Tämän tyyppisissä tuennoissa jousi tulee vakiopaikalle erilleen vaimentimesta. Jousen alle laitetaan tässä tapauksessa mukana tuleva holkki jossa on säädettävä jousen alalautanen.

Super racing alustasarjat pähkinänkuoressa:

4 kpl iskunvaimentimia joissa yläpäät ja jouset.
Iskunvaimentimien säätötyökalut.
Kiristysrenkaiden säätötyökalut.
Track racing alustojen lailla mittatilaustyötä.
Erilliset sisään- ja ulosjouston vaimennuksen säädöt. Eri yhdistelmiä 864 kappaletta.
Jarruletkujen ja abs-johtojen kannakkeet.
Madallus säädettävissä 0 - 120mm sillä varauksella ettei mikään auton fyysinen ominaisuus kuten pyörän raapiminen lokasuojaan estä lisämadallusta.
Erillinen jousen esijännityksen säätö jolla ei säädetä korkeutta.

Alustasarjan korkeuden säätö
tapahtuu alakannakkeesta jota voidaan siirtää iskunvaimentimen runkoon nähden.

Jousen esijännityksen tai kulmapainojen säätö
tapahtuu jousen alalautasta säätämällä. Jousen esijännitystä säätämällä voidaan vaikuttaa auton niinsanottuihin kulmapainoihin ja jossain määrin myös alustan jäykkyyteen.

Alustan jäykkyyden säätö
tapahtuu mukana tulevilla säätöavaimilla jotka yksinkertaisesti pudotetaan iskunvaimentimen sisään. Säätönupista voi säätää ulosjouston vaimennusta 36 portaan verran. Säätö toimii käytännössä niin, että nupilla säädetään pientä venttiiliä joka rajoittaa öljyn virtausta männän yläpuolelta sen alapuolelle. Säätöventtiili on vain shimmipakan ohivirtauskanava joten iskunvaimenninta ei saa ns. lukkoon vaikka säädön vetäisikin kaakkoon.

Alustasarjan vaikutus pyöränkulmiin
Alustan korkeuden muuttaminen, ja usein jo pelkän iskunvaimentimen käyttäminen löysällä vaikuttaa pyöränkulmiin. Kun alustaa madalletaan, muuttuvat myös alustan tukitankojen kulmat jotka vaikuttavat suoraan pyöränkulmiin. Alustan korkeuden muuttamisen jälkeen pyöränkulmat on kuitenkin syytä säätää kuntoon jo renkaiden ennenaikaisen kulumisen estämiseksi. Pyöränkulmien säätämisellä saadaan alustasarjan asentamisesta irti myös maksimaalinen pito ja ajonautinto. Pyöränkulmilla on ihan aikuisten oikeasti erittäin suuri vaikutus ajettavuuteen ja auton käyttäytymiseen, älä siis jätä kulmia säätämättä!


Tsekkaa lisätietoa D2 Super Racing alustoista: Super Racing alustat


***Drift alustat***

Drift alustasarja on driftingiin optimoitu alustaratkaisu.
D2 Drift alustasarjoissa on käyetty Inverted/Upside Down Monotube iskunvaimenninta kaikissa McPherson tolpissa. Inverted ratkaisu vähentää auton jousittamatonta massaa ja parantaa siten alustan reagointia. Alustan reagointi paranee, koska kevyempi jousittamaton massa yksinkertaisesti liikkuu nopeammin, ja pyöräntuenta voi siten mukailla tien pinnan muotoja tarkemmin. Helppo jokamiehen esimerkki on verrata pienen naulan naulaamista joko pienellä vasaralla tai moukarilla, pieni vasara liikkuu herkemmin ja nopeammin verrattuna moukariin.



Alustasarja sisältää kaiken alakannakkeesta joko täysin kumiseen tai kumivaimennettuun pallonivel yläpäähän.
Yläpään tyyppi määräytyy auton alustarakenteen mukaan. Nyrkkisäännön ollessa se, että mikäli yläpään asennolla voidaan vaikuttaa pyöränkulmaan, on yläpää säädettävä. Hinnastossa on mainittu jokaisen automallin kohdalla joko uniball, kumi, tai muu. Uniball on säädettävä yläpää, jämäkkä kuminen perus yläpää jota ei voi säätää. Muu yläpään tyyppi tarkoittaa sitä, että iskunvaimennin kiinnitetään joko auton alkuperäisellä yläpäällä tai silmukalla. Esimerkkinä alkuperäisen kiinnityksen käytöstä ovat esimerkiksi tiettyjen mersujen iskunvaimentimet jossa iskunvaimennin kiinnitetään kahdella kumipuslalla noin 15mm reiän läpi - säädettävän yläpään tekeminen tämäntyyppiseen ratkaisuun vaatisi korin runsasta muokkaamista.

Drift alustasarjat pähkinänkuoressa:

4 kpl iskunvaimentimia joissa yläpäät ja jouset.
Street alustoista poiketen etuiskunvaimentimissa camber-säädettävän yläpään tilalla ns. 3D yläpää jossa camber sekä casterkulman säätö.
Street alustoista poiketen McPherson tolpissa Inverted monotube vaimennin.
Iskunvaimentimien säätötyökalut.
Kiristysrenkaiden säätötyökalut.
Jarruletkujen ja abs-johtojen kannakkeet.

Alustasarjan korkeuden säätö
tapahtuu alakannakkeesta jota voidaan siirtää iskunvaimentimen runkoon nähden.

Jousen esijännityksen tai kulmapainojen säätö
tapahtuu jousen alalautasta säätämällä. Jousen esijännitystä säätämällä voidaan vaikuttaa auton niinsanottuihin kulmapainoihin ja jossain määrin myös alustan jäykkyyteen.

Alustan jäykkyyden säätö
tapahtuu mukana tulevilla säätöavaimilla jotka yksinkertaisesti pudotetaan iskunvaimentimen sisään. Säätönupista voi säätää ulosjouston vaimennusta 36 portaan verran. Säätö toimii käytännössä niin, että nupilla säädetään pientä venttiiliä joka rajoittaa öljyn virtausta männän yläpuolelta sen alapuolelle. Säätöventtiili on vain shimmipakan ohivirtauskanava joten iskunvaimenninta ei saa ns. lukkoon vaikka säädön vetäisikin kaakkoon.

Alustasarjan vaikutus pyöränkulmiin.
Alustan korkeuden muuttaminen, ja usein jo pelkän iskunvaimentimen käyttäminen löysällä vaikuttaa pyöränkulmiin. Kun alustaa madalletaan, muuttuvat myös alustan tukitankojen kulmat jotka vaikuttavat suoraan pyöränkulmiin. Alustan korkeuden muuttamisen jälkeen pyöränkulmat on kuitenkin syytä säätää kuntoon jo renkaiden ennenaikaisen kulumisen estämiseksi.
Pyöränkulmien säätämisellä saadaan alustasarjan asentamisesta irti myös maksimaalinen pito ja ajonautinto.

Tsekkaa lisätietoa Drift alustasarjoista: D2 Drift alustasarjat


-Turo/Race.Fi

Muita ajankohtaisia kirjoituksia