Auton talvisäilytysvinkit

by
Vinkit auton talvisäilytykseen koottin yhdelle sivulle, sillä talvikausihan on kohta ovella. Auton tietenkin voi vain jättää parkkikselle tai ajaa talliin. Järkevämpää on kuitenkin muistaa muutama perusasia joka takaa ongelmattoman käyttöönoton keväällä.

Polttoainetankki täyteen. Täyteen tankkiin ei kerry kondensiovettä. Vesi itsessään ei ole vaarallista sillä useimpien uusien autojen tankki on muovinen. Vesi voi kuitenkin tukkia polttoainesuodattimen ja suuttimet aiheuttaen käyntihäiriöitä. Jos tankkiin on jo päässyt kertymään kosteutta, sitoo alkholi kuten Masinol tilavuutensa verran vettä. Nykybensiineissä on jo reilusti alkoholia joten ne käytännössä sitovat kondensioveden (60 litraa 98E5 polttoainetta sitoo noin kolme litraa vettä).

Polttoaineena kannattaa käyttää esim. V-Poweria tai muuta hyvälaatuisita polttoainetta joka säilyy paremmin. Red Line SI-1 ja RL-2 lisäaineet vastaavat käytännnössä pienkonebensiinin lisäaineita ja pitkittävät polttoaineen käyttöikää.
Pitkään tankissa seissyt normaali bensiini ei pala kunnolla ja aiheuttaa hankaluuksia mm. päästömittauksessa.

Rengaspaineet suositusarvoon tai vähän yli. Alhaisessa paineessa rengas lytistyy, eikä tarvita kummoista päättelyä että se lyttykohta ei ihan suoraan oikenekkaan talven seisonnan jälkeen. Oikein tai vähän suosituksen yli paineistettu rengas lytistyy vähemmän.

Akku täyteen ja kaapelit irti. Akku kannattaa mahdollisuuksien mukaan säilyttää lämpimässä autotallissa ja ladata välillä. Start-stop tekniikalla ja muilla uusimmilla innovaatioilla varustetuissa autoissa kannattaa akun säilytystapa kuitenkin vielä tarkistaa siltä varalta että valmistaja antaa sen suhteen erityisiä ohjeita. Normaaliautoista voi akun irroittaa ongelmitta.

Ikkunat raolleen. Ellei autoa säilytetä parkkipaikalla, kannattaa ikkunoita raottaa vähän jotta ilma pääsee vaihtumaan. Paino kuitenkin sanalla vähän ettet löydä autostasi keväällä kaikkia metsän eläimiä.

Kosteudenpoistajia kannattaa käyttää jos paikka on kostea. Suolaa emme kuitenkaan suosittele, sillä suolalla on myös oikein hyvät ruostuttavat ominaisuudet. Kosteudenpoistajia saa melkein joka marketista, ja osa kääntyy myös niksipirkkaratkaisuihin kuten kissanhiekkaan.

Lukkojen ja saranoiden rasvaus kannattaa tietenkin aina. Talvisäilytyksessä se takaa sen ettei lukko jumiudu.

Moottoriöljyt vaihtoon. Öljy on voitelun lisäksi myös pesuaine. Se pesee palojäämiä ja sisältää käytettynä monenlaisia myrkkyjä. Öljyt kannattaa vaihtaa jo ennen talvisäilytystä tuoreisiin jotta moottorista poistuvat epäpuhtaudet jotka pitkässä säilytyksessä kertyvät öljypohjaan paksuksi mujuksi ja vaurioittavat metallipintoja.

Pressu auton alle jos säilytyspaikan alusta on muuta kuin betonia tai asfalttia. Etenkin nurmikosta nousee paljon kosteutta. Jokainen tietää ettei kosteus tee auton alustalle hyvää. Pressulta voi myös keväällä tarkistaa ettei mikään paikka ole vuotanut säilytyksen aikana.

Jäähdytin- ja lasinpesunesteen pakkaskestävyys kannattaa tarkistaa vaikkei autolla ajaisikaan. Jäätyessään neste laajenee ja voi halkaista jopa metalliosia puhumattakaan muovisista jäähdyttimen päädyistä ja pesunestepumpuista.

Huolellinen pesu ja vahaus varmistaa että pölyt lähtevät keväällä hyvin irti, eikä esim. linnunkakka pääse syövyttämään maalipintaa. Jos talvisäilytys menee jo suolakeleille, kannattaa myös alusta pestä ennen säilytystä.

Jos peität auton, varmista ettei mahdollinen pressu tai kangas pääse lepattamaan tuulessa maalipintaa hangaten. Pressulla ei kannata tukkia raollaan olevien ikkunoiden, eikä etenkään alustan ilmanvaihtoa. Nyrkkisääntönä auton talvisäilytyksessä on hyvä tuuletus ja vähäinen kosteus. Pakkasesta auto ei mene rikki.

Käsijarru pois ja vaihde päälle. Kaltevalla kannattaa pyörät varmuudeksi kiilata. Käsijarru voi säilytyksessä ns. jäädä päälle tai vaijeri venyä.

Kaasutin kannattaa tyhjentää moottoripyörissä ja vanhemmissa autoissa.

Katkaise vakuutus Trafin verkkopalvelussa. Se maksaa muutaman euron ja on silkkaa säästöä.

Tässä siis muutama vinkki joita soveltuvilta osin kannattaa käyttää. Toivomme että nämä säästävät ainankin muutaman voimasanan ja hikikarpalon kun kesäautoja herätellään taas kevään korvilla.

Muita ajankohtaisia kirjoituksia