Kytkintarjontaa

by

Kuvassa: Sachs Race Engineering massalevy jousitetulla keskiöllä

Oikopolut tuotteisiin

» Kytkimet
» Vauhtipyörät
» Muutossarjat
» Kytkinten tarvikkeet
» Custom kytkinsarjat

Kytkintarjontaa
Tässä pikainen katsaus kytkintarjontaamme joka kattaa kytkimet aina monilevyisistä kilpakytkimistä huokeahintaisiin tarvikeosiin. Aluksi hieman itse tarjonnasta, ja myöhempänä vielä vähän yleistietoutta.

Clutch Masters kytkimet
Clutch Masters on yhdysvaltalainen kilpakytkinten valmistaja. Clutchmastersin valikoima kattaa useimmat Eurooppalaiset, Japanilaiset ja Yhdysvaltalaiset mallit. Suosituimpia kytkinmalleja Clutchmastersillä ovat FX300, FX400 ja FX500 sarjat.
FX300 –sarja on massalevyllä toimitettava paketti joka tarjoaa noin tupla väännönkeston verrattuna vakioon.
FX400 –sarja on jousitetulla sintterilevyllä tehty paketti. Saatavana yleensä 4 tai 6 lapaisella levyllä.
FX500 –sarja taas on jousittamattomalla sintterilevyllä tehty paketti. Saatavana yleensä 4 tai 6 lapaisella levyllä.

Clutch Masters kytkimet

Sachs race engineering
Sachs on Saksalainen valtava varaosakonserni. Sachs tekee tarvikekytkinten lisäksi myös Race Engineering –sarjaa josta löytyy massa- ja sintterivaihtoehtoja, sekä jäykempiä asetelmia. Sachs on suosittu valinta etenkin Eurooppalaisiin automalleihin.

Sachs kytkinten hinnoittelumme vastaa täysin Saksan hinnoittelua - samaan tapaan kun esimerkiksi Whitelinen ja Quaifenkin hinnoittelu. Sachsin tarjontaa ei ole listattu täysin verkkokauppaan, mutta seuraavan linkin takaa löytyy katalogi ja hinnasto.

Sachs Race kytkimet

Tarvikekytkimet, painelaakerit ja kytkinten muut varaosat
Kun et tarvitse kasvanutta väännönkestoa tai muita kilpakytkimen ominaisuuksia, on tarvikekytkin oiva valinta kulahtaneen vahan kytkimen tilalle. Tarvikekytkinten hinnat alkavat alta sadasta eurosta, eli kytkinkorjauksen ei tarvitse olla kallis operaatio.

Kytkimen kokonaisuuteen kuuluu myös muita osia kuten pää- ja työsylinteri tai kytkinvaijeri, painelaakeri ja hajanainen kasa eri pientarvikkeita. Etenkin jäykemmillä asetelmilla vanhat käyttösylinterit voivat nopeasti tulla tiensä päähän ja alkaa vuotamaan. Kytkimen vaihdon yhteydessä voikin olla hyvä hetki hankkia myös kympin-parin hintainen korjaussarja kytkimen käyttösylintereille joilla takaat mielyttävän lopputuloksen.

Race.Fi varaosamyynti

Cusco, HKS, Act, Quartermaster, Os giken yms. -merkit
Ylempänä on mainittu kolme tärkeintä tuoteryhmää ja -merkkiä. Valikoimamme kattaa kuitenkin melkoisen kirjon myös muita harvemmin myytyjä kytkimiä joilla täydennämme tarjontaamme tarpeen mukaan. Muitakin kytkimiä kannattaa siis kysyä mikäli olet erityisesti mieltynyt johonkin erikoisempaan valintaan.

Poljintuntuma ja jäykkyys
Kytkimen paineasetelma puristaa levyä vauhtipyörää vasten. Mitä jäykempi asetelma, sitä jäykemmäksi poljintuntuma muuttuu.

Sintteri vs. massa
Vakiokytkimet ovat lähes poikkeuksetta niinsanottuja massalevyjä. Monet kilpakytkimet ovat puolestaan sintterilevyjä. Sintterin ja massan tärkein ero käytettävyyden kannalta on se, että sintteri tarraa kiinni äkäisemmin kuin vastaava massa.
Levyn tyyppi ei vaikuta kytkimen jäykkyyteen kytkinpoljinta painettaessa.
Sintterikytkimet ovat pääsääntöisesti äkäisempiä käyttää, mutta hyvin äkkiä niihinkin tottuu. Tietyissä tapauksissa, kuten Driftingissä käytetyssä kytkinpotkussa kytkimen äkäisyys on jopa eduksi.
Levyksi kannattaa siis perusautoilija yleensäottaen valita massalevy, ja sintteri siinä tapauksessa jos massa ei tarjoa riittävää väännönkestoa.

Jousitettu ja jousittamaton keskiö
Sintterilevyjä on lisäksi tarjolla jousitetulla ja jousittamattomalla keskiöllä. Jousitus tarkoittaa sitä, että levyn ja keskiön välissä on jouset. Tästä on kuva ylempänä.
Käytännössä jouset siis vaimentavat hieman kytkimen tarrausta. Jousitettu keskiö säästää myös voimansiirtoa kun kytkimen äkillisen tarraamisen isku ei kohdistu suoraan laatikkoon vaan vaimentuu jousituksen ansiosta.
Ainankin teoriassa jousittamaton keskiö lisää voimansiirron ääntä kun moottorin värähtely kohdistuu vaimentamattomana laatikkoon – käytännössä on kyseenalaista ja autokohtaista huomaako tätä ominaisuutta.

Äänet kytkin ylhäällä tai alhaalla
Kuuletko ääniä? Se on ihan normaalia!
Voimansiirron ääntelystä käydään paljon keskustelua, ja virheellisiäkin vikadiagnooseja on etenkin painelaakeriin liittyen liikkeellä hyvin paljon.
Painelaakeri on nimensä mukaan laakeri, joka painaa kytkinasetelmaa kun painat kytkinpoljinta. Se on laakeri, koska paineasetelma pyörii moottorin mukana. Kytkinpoljin ylhäällä painelaakeri ei pyöri eikä siten pidä myöskään ääntä – näin ainankin 99% autoista, poikkeus vahvistaa säännön.
Jos rohina alkaa kun painat kytkintä, ja loppuu kun nostat jalan polkimelta, on kyseessä painelaakerivika.
Jos rohina taas loppuu kun painat kytkintä, ja alkaa kun nostat jalan kytkimeltä, on kyseessä laatikon suunnalla oleva vika koska laatikko saa voimaa kun kytkin on ylhäällä ja pyörintä loppuu kun painat kytkintä.

Milloin kytkin luistaa, ja miten se voi ilmetä?
Mitä isompi vaihde on käytössä, sitä enemmän vääntöä auton kiihdyttäminen vaatii. Kytkimen väännönkesto yksinkertaisesti loppuu ja kytkin alkaa luistamaan.
Käytännössä moottorin kierrokset siis alkavat nousemaan äkisti vaikka nopeus ei vastaavasti kasvaisikaan – vähän sama kun auto alkaa liukkaalla sutimaan: kierrokset nousevat mutta vauhti ei kiihdy.

Oikopolut tuotteisiin

» Kytkimet
» Vauhtipyörät
» Muutossarjat
» Kytkinten tarvikkeet
» Custom kytkinsarjat

Muita ajankohtaisia kirjoituksia