EY-tyyppihyväksyttyjen autojen alustan muutoskatsastus helpottui

by
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on 1.10.2015 julkaisuut uuden ohjeistuksen koskien auton rakennemuutoksia. Uuden ohjeistuksen myötä poistuu mm. vaatimus alustasarjojen tüv hyväksynnille, ja moottorin muutoksia sallitaan laajemmin.


Uuden ohjeistuksen myötä myös EY-tyyppihyväksyttyjen (vm. 96/98 ja uudemmat) autojen alustaksi voi nyt valita vapaasti käytännössä minkä tahansa alustan - myös ilmajouset.
Aikaisemmin katsastuksessa vaadittiin yleisesti tüv todistus EY-tyyppihyväksytyn auton alustaa muutettaessa. Nyt sen lisäksi kelpaavat myös kaikki osan valmistajan tai sen edustajan lausuntoon.


Lainaus ohjeesta:
Kun alustan korkeutta on muutettu tarkoitukseen erityisesti valmistetulla muutossarjalla, merkitään erikoisehtoihin valmistajan ilmoittama nimelliskorkeuden muutos ja uusi korkeusmitta. Korkeussäädettävän alustasarjan (ns. coilover-jouset tai ilmajousitus) tapauksessa merkitään sallittu korkeusmitan vaihteluväli, joka perustuu alustasarjan valmistajan ilmoitukseen säätövarasta, sekä ajoneuvon maavara-ja kokonaiskorkeusvaatimuksiin.
Sallittua alustan korkeuden vaihteluväliä arvioitaessa voi ajoneuvon valaisinten sijoitusvaatimukset, vetokoukun korkeus maasta, maavara vaatimus tai ajoneuvon maksimikorkeus vaatimus rajoittaa alustasarjan valmistajan ilmoittaman säätörajan määrä.



Pyöränkulmien säätäminen on aina ollut erittäin järkevää alustamuutosten jälkeen, mutta nyt katsastuksessa on esitettävä selvitys pyöränkulmista, toisinsanoen suuntaustodistus.


Lainaus ohjeesta:
Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen jälkeen.



Tüv todistukset käyvät jatkossakin, sillä niistä käy ilmi valitun tuotteen soveltuvuus autoon sekä sen sallimat korkeuden muutokset.


Uusi käytäntö on harrastajien keskuudessa erittäin tervetullut, ja salliikin monien hyvien sarjojen käytön ilman vippaskonsteja tai harmaalle alueelle menemistä.


Trafin ohjeistus kokonaisuudessaan löytyy tuosta: Rakennemuutosmääräyksen soveltamisohje


Nyt esimerkiksi D2 ja Cusco alustasarjat sekä tilaustyönä valmistetut Reiger sarjat ovat muutoskatsastettavissa kaikkiin uusimpiinkin EY-tyyppihyväksyttyihin autoihin. Kaikilla asemilla, täysin ongelmitta.

Oikopolut tuotteisiin

» Säädettävät coiloversarjat
» Madallusjouset
» Kiinteästi madaltavat alustat (jouset + iskarit)
» Iskunvaimentimet
» Ilmajousisarjat
» Alustojen tarvikkeet ja varaosat

Lue myös

» Alustasarjan säätäminen
» D2 alustan 8-vuotinen kestotesti

Muita ajankohtaisia kirjoituksia