D2 8 vuoden kestotesti

by

D2 alustasarjan 8 vuoden kestotesti


Tutustumme 8 vuotta käytettyyn D2 street alustasarjaan joka on ollut Willen autossa käytössä. Kilometrejä on kertynyt 50 tuhatta, suurin osa kesällä muutamia talvikokeiluja lukuunottamatta. Alusta on saanut monipuolista käyttöä: matka-ajoa, pääkaupunkimme mukulakivetystä sekä ratapäivillä revittelyä ja sepelille pyörähtelyä.

Alustaa ei suojattu tai rasvattu sen asennuksessa, sen korkeutta on muutettu muutamaan otteeseen, ja eri jousia on kokeiltu ajan saatossa. Auto on seissyt useamman talven ulkona, kertaalleen vuoden siirtymättä, ja kärsinyt jopa myrskyssä päälle kaatuneen puun.

Alusta on siis 8 vuoden taipaleellansa kokenyt todellisen kestotestin ja nähnyt vaikka minkälaisia olosuhteita.

Kiinnostus katsaukseen syntyi kun alusta otettiin tarkastukseen. Auton alla se näytti samalta kuin mikä tahansa sarja: pölyn ja lian peitossa.





Purkaminen autosta sujui hyvin, sillä koko auto on käyty 8 vuotta takaperin läpi täysin eikä mikään paikka vaatinut väkivaltaa auetakseen. Sarjan ollessa pöydällä, otimme siitä ennen purkamista mitat jotta se saadaan kasattua uudelleen vastaavaksi.





Pienen pesun jälkeen sarja alkoi näyttämään jo todella hyvälle. Jo tässä vaiheessa huomasi että osat itsessään ovat kestäneet olosuhteita kuten suolaa varsin muuttumattomina:




Osa lukiterenkaista oli tiukassa, mutta ne lähtivät kivuttomasti kun sarjan kiinnitti alakannakkeesta viilapenkkiin. Lämmittämiselle tai öljykylvyille ei ollut tarvetta. Purun jälkeen kaikki osat pestiin vielä erikseen, ja lopputulos on käytännössä uutta vastaava.





Jousten todettiin olevan alkuperäisissä arvoissaan. Ne mitattiin, ja testattiin painamalla niitä henkilövaakaa vasten ja mittamalla painuma. Vertailu tehtiin myös uuteen jouseen. Ei tieteellisin koe, mutta helposti tehtävissä missä tahansa. Ulkonäöltään ne jättävät toivomisen varaa, mutta toiminnaltaan ne ovat sitä mitä pitää.
Pieni entisöinti jousille kuitenkin tehtiin, eli ne uitettiin Evaporust ruosteenpoistajassa jolloin lopputulos alkoi olemaan aika hyvä.





Vaimenninten kunto todettiin hyväksi. Ne testattiin painamalla pohjaan. Palautumisaika oli tasainen, ja sekä ala- että ylärajat olivat vaimentimilla pariansa sekä uutta vaimenninta vastaavat eikä merkkejä vuodoista havaittu.
Jos vaimennin olisi vuotanut kaasua, se ei palautuisi kunnolla. Öljyä vuotanut puolestaan ei painu pohjaan saakka. Kumpaakin vuotanut heiluu kuin pässin ***. Jousten testauksen tapaan menetelmä ei ole tieteellisin, mutta mahdollistaa tarkistamisen myös kotioloissa riittävällä varmuudella.





Sarja kasattiin samoilla jousilla ja iskunvaimentimilla. Suojakumit vaihdettiin uusiin, sillä ne olivat etenkin takana tulleet selvästi tiensä päähän. Yläpäät olivat edessä ja takana hyvässä kunnossa eikä niille tehty muuta kuin puhdistus.





Tarkastelun tuloksena voimme todeta että D2 street alustasarja on 8 vuoden vaihtelevan käytön jälkeen erittäin hyvässä kunnossa. Voimme hyvillä mielin suositella sitä autoon kuin autoon. Sarja asennetaan tuttuun tapaan sen kummemmin suojaamatta auton alle, palaamme asiaan vuonna 2021 kun sarja täyttää 15 vuotta.


Oikopolut tuotteisiin

» D2 alustasarjat
» Säädettävät coiloversarjat
» Madallusjouset
» Kiinteästi madaltavat alustat (jouset + iskarit)
» Iskunvaimentimet
» Ilmajousisarjat
» Alustojen tarvikkeet ja varaosat

Lue myös

» Alustasarjan säätäminen
» Trafin uusi ohjeistus alustasarjan muutoskatsastuksesta, 1.10.2015

Muita ajankohtaisia kirjoituksia