News: D2 Rally Gravel and Asphalt suspensions

by
***Rally Gravel ja Rally Asphalt alustasarjat***



**Rally Gravel alustat**

Rally Gravel alustasarjaton suunniteltu eritoten soralla ajettaviin ralleihin.
Rally gravel alustoissa käytetään muista alustoista poiketen paksumpaa 55mm tolppaa. Tolpat ovat monotube tolppia paksulla varrella joka kestää hyvin kovempaakin rasitusta.



Rally Gravel setit pähkinänkuoressa:

4 kpl iskunvaimentimia joissa yläpäät ja jouset.
Street alustoista poiketen yläpäät ovat ns. heavy duty kiinteitä.
Street alustoista poiketen McPherson tolpissa Inverted monotube vaimennin.
Auton korkeutta voidaan nostaa noin 100mm.
Street alustoista poiketen 55mm tolppa.
Iskunvaimentimien säätötyökalut.
Kiristysrenkaiden säätötyökalut.
Jarruletkujen ja abs-johtojen kannakkeet.

Alustasarjan korkeuden säätö
tapahtuu alakannakkeesta jota voidaan siirtää iskunvaimentimen runkoon nähden.
Halvempien alustasarjojen lailla D2 alustasarjan korkeutta ei saa säätää jousen alalutasesta koska iskunvaimennin painuu näin kasaan.

Jousen esijännityksen tai kulmapainojen säätö
tapahtuu jousen alalautasta säätämällä. Jousen esijännitystä säätämällä voidaan vaikuttaa auton niinsanottuihin kulmapainoihin ja jossain määrin myös alustan jäykkyyteen.

Alustan jäykkyyden säätö
tapahtuu mukana tulevilla säätöavaimilla jotka yksinkertaisesti pudotetaan iskunvaimentimen sisään. Säätönupista voi säätää ulosjouston vaimennusta 36 portaan verran. Säätö toimii käytännössä niin, että nupilla säädetään pientä venttiiliä joka rajoittaa öljyn virtausta männän yläpuolelta sen alapuolelle. Säätöventtiili on vain shimmipakan ohivirtauskanava joten iskunvaimenninta ei saa ns. lukkoon vaikka säädön vetäisikin kaakkoon.

Alustasarjan vaikutus pyöränkulmiin.
Alustan korkeuden muuttaminen, ja usein jo pelkän iskunvaimentimen käyttäminen löysällä vaikuttaa pyöränkulmiin. Kun alustaa madalletaan, muuttuvat myös alustan tukitankojen kulmat jotka vaikuttavat suoraan pyöränkulmiin. Alustan korkeuden muuttamisen jälkeen pyöränkulmat on kuitenkin syytä säätää kuntoon jo renkaiden ennenaikaisen kulumisen estämiseksi.
Pyöränkulmien säätämisellä saadaan alustasarjan asentamisesta irti myös maksimaalinen pito ja ajonautinto. Pyöränkulmilla on ihan aikuisten oikeasti erittäin suuri vaikutus ajettavuuteen ja auton käyttäytymiseen, älä siis jätä kulmia säätämättä!

Tsekkaa lisätietoa D2 Rally Gravel alustoista: Rally Gravel alustat

*********************************



**Rally Asphalt alustat**

Rally Asphalt alustasarjat on suunniteltu asfaltilla ajettaviin ralleihin.

¨

Rally Asphalt setit pähkinänkuoressa:

4 kpl iskunvaimentimia joissa yläpäät ja jouset.
Uniball yläpää edessä.
Street alustoista poiketen McPherson tolpissa Inverted monotube vaimennin.
Street alustoista poiketen 55mm tolppa.
Alustaa voidaan madaltaa noi 120mm.
Iskunvaimentimien säätötyökalut.
Kiristysrenkaiden säätötyökalut.
Jarruletkujen ja abs-johtojen kannakkeet.

Alustasarjan korkeuden säätö
tapahtuu alakannakkeesta jota voidaan siirtää iskunvaimentimen runkoon nähden.
Halvempien alustasarjojen lailla D2 alustasarjan korkeutta ei saa säätää jousen alalutasesta koska iskunvaimennin painuu näin kasaan.

Jousen esijännityksen tai kulmapainojen säätö
tapahtuu jousen alalautasta säätämällä. Jousen esijännitystä säätämällä voidaan vaikuttaa auton niinsanottuihin kulmapainoihin ja jossain määrin myös alustan jäykkyyteen.

Alustan jäykkyyden säätö
tapahtuu mukana tulevilla säätöavaimilla jotka yksinkertaisesti pudotetaan iskunvaimentimen sisään. Säätönupista voi säätää ulosjouston vaimennusta 36 portaan verran. Säätö toimii käytännössä niin, että nupilla säädetään pientä venttiiliä joka rajoittaa öljyn virtausta männän yläpuolelta sen alapuolelle. Säätöventtiili on vain shimmipakan ohivirtauskanava joten iskunvaimenninta ei saa ns. lukkoon vaikka säädön vetäisikin kaakkoon.

Alustasarjan vaikutus pyöränkulmiin.
Alustan korkeuden muuttaminen, ja usein jo pelkän iskunvaimentimen käyttäminen löysällä vaikuttaa pyöränkulmiin. Kun alustaa madalletaan, muuttuvat myös alustan tukitankojen kulmat jotka vaikuttavat suoraan pyöränkulmiin. Alustan korkeuden muuttamisen jälkeen pyöränkulmat on kuitenkin syytä säätää kuntoon jo renkaiden ennenaikaisen kulumisen estämiseksi.
Pyöränkulmien säätämisellä saadaan alustasarjan asentamisesta irti myös maksimaalinen pito ja ajonautinto. Pyöränkulmilla on ihan aikuisten oikeasti erittäin suuri vaikutus ajettavuuteen ja auton käyttäytymiseen, älä siis jätä kulmia säätämättä!


Tsekkaa lisätietoa Rally Asphalt alustoista: Rally Asphalt alustat


-Turo/Race.Fi

More recent topics