News (fin) 17.12.2010

by
Uutisia 17.12.2010

SPM Kiertokanget
Ruotsalainen SPM on paja joka tekee moottorin osia. Tuotteista tunnetuimpia ainankin meidän ei-volvo miesten- tai naisten keskuudessa ovat SPM kiertokanget. Kiertokankia on käytetty monessa turboprojektissa ja raaserin moottorissa menestyksekkäästi.
Meillä on – luonnollisesti – SPM:n edustus, ja tilasimmekin menestyneimpiä kiertokankia taas varastoon. Varastoon oli alunperin tilattu Nissan SR20DET ja CA18DET kankia, mutta CA18DET kanget ehtivät kahden viikon aikana jo mennäkkin. Valikoima ei tietenkään rajoitu vain Japanilaisiin, vaan SPM:n valikoimista saat kestävät takokanget oli alla Vagi, Bemari tai japsikin. Kangilla on hintaa 124€/kappale, ja tehonkestoa saat ~1 hevosvoiman per 0,5€, eli noin 250hv/kanki.

Sivuillamme on listattuna vain muutama, eniten kysytty kiertokankimalli. Tämä johtuu siitä, että spm:n listaustapa ei suinkaan ole järkevältä kuulostava moottorityypin mukaan, vaan yksinkertaisesti kiertokankien mittojen mukaan. Tämä tekee listaamisesta hyvin työlästä, joten nopeammin saat hinnan ja saatavuuden kiertokangille sähköpostilla tai soittamalla.
SPM Kiertokanget

Hittituote, osa 4
Neljännen erityisen hittituotteen valinta tuottaa jo hieman hankaluuksia, mutta pinnistetään hieman. Ehdolla ovat nyt tätä kirjoitettaessa D2 coiloverit vaikkapa 200sx s13 Nissaniin, 200sx S14 Nissaniin tai BMW E36 sarjaan, joita on jokaista vuosien varrella myyty satakunta sarjaa Suomen kokoiseen maahan. Toisaalta, vaikkapa Black Diamondin valikoimasta löytyy muutama jarrupala, esimerkiksi PP372, joka on sekin aivan loistava tuote jota voi ottaa varastoon aina varauksetta.
Myyntimäärissä kärkisijoja pitivät pitkään metritavarana myydyt ohuet silikoniletkut. Tilasimme taannoin kilometrin sinistä 3, 4, 6 ja 8mm silikoniletkua – se on myyty melko tarkkaan metrilleen pois. Letku oli hyvän tuotteen tapaan universaali, hyvin yksinkertainen ”toiminnassaan”, ja olipa tuolla jopa erittäin tärkeä rooli konehuoneen somistelussa ja alipainevuotojen ehkäisemisessä. Ehkäpä pistetään seuraavaksi 10km tuota tulemaan.

Viikon hittituote siis on tällä hetkellä valikoimista jo poistunutohut silikoniletku. Metritavarana 1000 kappaleen myynti on ehdotonta huippua, laatu oli kohdallaan ja tuote oikeasti hyödyllinen.

PS: Silikonisovitteet ja kurvit eivät ole kadonneet mihinkään, edelleen kaikkia silikonisovitteita, klemmareita ja alumiiniputkia löytyy suoraan varastosta vaikka lauantainoudolla. Poikkeuksena 3” 90 asteen kurvi, joka on hieman ylisuuren menekkinsä takia väliaikaisesti loppu, muut 2” – 3,5” suorat, 45 ja 90 mutkat löydät varttituuman välein varastosta.

D2 street –sarjan iskunvaimennin ”suolistettu”
Markkinoilla on monta erilaista vaihtoehtoa coilovereiden suhteen, ja viidakko senkun tihenee. Tutustuin eilen kameran ja työkalujen kanssa coiloversarjan sisältöön.

Kuvassa: Iskunvaimentimen mäntä, ulosjouston shimmipakka ja jäykkyyssäädön venttiilin vastakappale ulos kierrettynä

Iskunvaimentimen shimmeillä voidaan vaikuttaa myöhemmin kuvissa esiintyvän männän läpi virtaavan öljyn määrään, toisin sanoen säätää joko ulos- tai sisäänjoustoa. Shimmipakkojen muuttaminen on toki hieman työläämpää kuin säätönupin kierittäminen. D2 coilovereissa on omat shimmipakat kummallekkin liikesuunnalle, joten vaimennus on voitu säätää hyvin tarkasti eri käyttötarkoitukset huomioiden – vaimennus sisään ja ulos ei suinkaan siis aina ole sama. Pakat ovat säädettävissä erikseen sisään ja ulosjoustolle mikäli omaat taidon iskuvaimentimen huoltamisesta. Myös useimmat iskunvaimentimia huoltavat liikkeet kykenevät tähän.


Kuvassa: Iskunvaimentimen mäntä, ja kummallakin puolella shimmipakka levitettynä

Shimmit ovat ohutta jousiteräksen kaltaista joustavaa metallia joka käytännössä tarkoittaa sitä että shimmipakka joustaa ja avautuu tietyllä paineella jonka iskunvaimentimeen kohdistuva paine saa aikaan öljyn kanssa. Kun shimmipakka joustaa, se päästää öljyä ohitseen ja iskunvaimennin liikkuu. Pakan jäykkyys vaikuttaa suoraan iskuvaimentimen vaimennusmäärään.


Kuvassa: Iskunvaimentimen mäntä, sisäänjouston shimmipakka sekä vaimennuksen pikasäädön pikkuruinen reikä shimmipakan oikealla puolella iskarin varressa

Kuvassa näkyvä reikä iskunvaimentimen rungossa on öljykanava, joka päästää öljyn virtaamaan itse männän ja shimmipakan ohi kumpaankin suuntaan. Kanavan kokoa säädellään iskarin yläpäästä tutulla säätönupilla. Tämä ohivirtausventtiili siis vaikuttaa iskarin ulos- ja sisäänjouston määrään, kun shimmipakka taas on jo tehtaalla säädetty tietylle alueelle. Tähän perustuu iskunvaimentimen säädettävyys kun siitä puhutaan, olyn virtauksen määrää voidaan siis muuttaa melko kätevästi, eikö totta.

Myös iskunvaimentimen säätöventtiili on kokonaisuudessaan metallia muiden sisuskalujen tavoin


Kuvassa: Iskunvaimentimen mäntä jota Clarionin kaiuttimen magneetti pitää paikallaan

Kuten aikaisemmin kerroin, iskuvaimentimia on moneen lähtöön eri valmistajilta. D2 valmistaa seuraavan kuvan mukaisesti tolppansa itse, ja materiaali on metallia kuten kuuluu. Hinnat-alkaen luokan vaimentimissa saatetaan käyttää männässä jopa muovia – muovi kuuluu mielestäni leluihin, ei iskunvaimentimeen etenkään suomen pakkasiin jossa materiaali on muutenkin kovilla.


Kuvassa: D2 street iskunvaimentimen mäntä, huomaa yläreunassa D2 teksti
Ylläolevaa kuvaa voivat jotkut toki saivarrella, muistetaan kuitenkin että laaduntarkkailu määrää yleisen käsityksen mukaan valmistusmaan, muutoin öhlinsin kaltaiset huippumerkitkin olisivat ”kiinalaisia” (öhlinssillä on myös tehdas ja alihankkijoita Kiinassa).

Toki seuraava lausahdus myyjän suusta voi kuulostaa myyntipuheelta – ja sellainen itseasiassa onkin: Kannattaa harkita onko järkevää valita hinnat-alkaen malli vaikka takuu pelaisikin mallikkaasti – jos vaikkapa muovinen mäntä hajoaa joka viikko, seisoo autosi tallissa melko tiuhaan joka tapauksessa.
*Katso kaikki D2 street tolpan sisusten kuvat tästä linkistä, Race.Fi kuvagalleriasta*

Lisähuomio katuautoilijoille: D2 käyttää kumivaimennettua palloniveltä alustoissa joissa on cambersäätö. Vaimennettu yläpää vähentää huomattavasti melua verrattuna halvempien sarjojen metalli vasten metalli yläpäihin. Kumi on kuitenkin myös radalle sopiva vaihtoehto koska käytetty kumi on hyvin jäykkää.

Disclaimer: Alle prosentti yli vuosi sitten esitellyissä yläpäistä oli sellaisia joissa vulkanointi oli huono. Meillä on varastossa runsain määrin kumivaimennettuja uniball –niveliä myyntiin ja varoiksi mikäli moinen joskus hajoaa. Alkupään kumiyläpäille myönnämme 5 vuoden takuun mikäli moinen joskus sattusi hajoamaan.

Mihin tästä?
SPM Kiertokanget
*Isoja kuvia D2 street tolpan sisuksista*
Race.Fi facebookissa
Race.Fi Etusivulle

Race Performance Oy, Race.Fi verkkokauppa
Välitie 6, 07170 Pornainen, avoinna ark. klo 9 -17
puh: 020 790 2 790
email: info@race.fi

More recent topics