News 3.2.2012

by

*** Brisk sytytystulppia runsain määrin varastossa ***

Hyllyt ovat pullollaan tulppia, ja kynttilät ovatkin osoittautuneet hyväksi hyllytuotteeksi. Valoa elämään – myös moottoriin.
Brisk sytytystulpat


*** D2 Rally Gravel –sarjojen suosio kasvaa ***

Rallien talvikauden ollessa kuumimmillaan, on D2:n rally Gravel Sarjojen suosio kasvanut huomattavasti. On mukava huomata että ammatti- ja harrastepojalta rallia ajavat ovat ottaneet hyvin vastaan tämän toimivan mutta vastaavia muita alustoja huomattavasti edullisemman sarjan.



Alustoista suosituin on edelleen Street –sarja, joskin rallipiireissä ollaan heräilty Gravel sarjojen ja Time Attack kuskien keskuudessa circuit sarjojen osalta. Street soveltuu hyvin myös jokamiesratailuun, ja taitaa aika moni pro-luokan liukurikin olla ihan D2 Street sarjalla varustettu.

D2 alustat ja jarrut


*** Garage ***

Yrittäjällä eli Villellä ei ole vapaa-ajan ongelmia, sillä hallin toisen päädyn remontti on loppusuoralla. Taival alkoi kattotuolien vahvistuksella – olivathan ne 30 vuotta kestäneet moitteetta, mutta sisäkaton puuttuessa vahvistus oli vielä erittäin helppo ja unensaantia edesauttava toimenpide.
Tämän jälkeen seiniin tuli 150mm villaa, ja katolle 300mm puhalluvillaa.
Viimeisimpänä sisäpinta sai kaksinkertaisen kipsilevyn niin että remontteja voi tehdä turvallisin mielin vaikka vähän iskisikin tulta ja tappuraa.


*** Quaifen lukot ja ns. nollakitka ***


Tätä on kysytty paljon, ja yksinkertaistettuna Quaifen lukoissa on mekanismi joka tarjoaa jo alkukitkan jotta ns. nollakitkasta johtuvaa poikkeustilaa ei esiinny.

Pidempi versio:
Torsen lukkoperät toimivat yksinkertaistettuna niin, että ne kertovat vähemmän pitävän pyörän pidon tietyllä suhteella toiselle pyörälle. Quaifessa tämä suhde on 80%, eli 4:1. Ongelma joidenkin torsen lukkojen osalta on se, että mikäli toisella pyöristä ei ole lainkaan pitoa, eli toinen pyörä on vaikkapa ilmassa, ei pitoa voida siirtää toisellekkaan pyörälle.

Quaifen lukossa on 6-osainen ns. Belleville pakka joka luo vetoakseleiden välille kitkan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että nollakitkasta johtuva pidon menetys on ratkaistu Quaifen lukossa jo vuonna 1986 jolloin ensimmäinen Quaife ATB valmistui linjalta.

25 vuoden kokemus lukkoperien, ja 47 vuoden kokemus vaihteistojen valmistuksesta on kiistämätöntä faktaa. Quaife ei ole tuningmerkkien lailla vain aftermarket valmistaja, vaan useamman eri automerkin valinta OEM toimittajaksi.
Esimerkiksi vuonna 2002 Ford Focus RS malliin Quaife on toimittanut 5000 yksikköä tehtaan ensiasennukseen. Vuonna 2003 Daimler-Chrysler tilasi 18.000 ATB yksikköä.
Ei näitä tietenkään joka karvalakki mallista löydy, mutta kuvaa osuvasti laatua.

Kliseisenä myyntipuheena: luota siis Quaifeen joka sekä hintansa että laatunsa osalta on markkinoiden johtava torsen lukko.

Quaife lukkoperät Race.Fi verkkokaupassa

Quaifen kirjoitus sivuillamme



*** Onko lukot jäässä? ***

Kovilla pakkasilla me karvalakkiautoilijat saamme lämmitellä avainta ja pelätä sen katkeamisen puolesta ellei lukko ole kunnolla rasvattu.



Rasvoja ja kikkoja lukkojen toiminnan takaamiseen on monta. Toiset vannovat aseöljyn, toiset taas lukkosulan puolesta joko pullossa tai spraynä.

Asian tiimoilta alkanee varmaan pieni keskustelu Race.Fi facebook –sivulla. Käy kertomassa omat niksit etteivät kanssaharrastajat ainankaan jäisten lukkojen takia myöhästele töistä.


Mihin tästä?
www.coilover.fi
www.blackdiamond.fi
Race.Fi facebookissa
Race.Fi Etusivulle

Race Performance Oy, Race.Fi verkkokauppa
Välitie 6, 07170 Pornainen, avoinna ark. klo 9 -17
puh: 020 790 2 790
email: info@race.fi

More recent topics