Zero torque with torsen differentials

by
Tietoa ns. "nollakitkatilanteesta".

Tätä on kysytty paljon, ja yksinkertaistettuna Quaifen lukoissa on mekanismi joka tarjoaa jo alkukitkan jotta ns. nollakitkasta johtuvaa poikkeustilaa ei esiinny.

Pidempi versio:
Torsen lukkoperät toimivat yksinkertaistettuna niin, että ne kertovat vähemmän pitävän pyörän pidon tietyllä suhteella toiselle pyörälle. Quaifessa tämä suhde on 80%, eli 4:1. Ongelma joidenkin torsen lukkojen osalta on se, että mikäli toisella pyöristä ei ole lainkaan pitoa, eli toinen pyörä on vaikkapa ilmassa, ei pitoa voida siirtää toisellekkaan pyörälle.

Quaifen lukossa on 6-osainen ns. Belleville pakka joka luo vetoakseleiden välille kitkan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että nollakitkasta johtuva pidon menetys on ratkaistu Quaifen lukossa jo vuonna 1986 jolloin ensimmäinen Quaife ATB valmistui linjalta.

25 vuoden kokemus lukkoperien, ja 47 vuoden kokemus vaihteistojen valmistuksesta on kiistämätöntä faktaa. Quaife ei ole tuningmerkkien lailla vain aftermarket valmistaja, vaan useamman eri automerkin valinta OEM toimittajaksi.
Esimerkiksi vuonna 2002 Ford Focus RS malliin Quaife on toimittanut 5000 yksikköä tehtaan ensiasennukseen. Vuonna 2003 Daimler-Chrysler tilasi 18.000 ATB yksikköä.
Ei näitä tietenkään joka karvalakki mallista löydy, mutta kuvaa osuvasti laatua.

Kliseisenä myyntipuheena: luota siis Quaifeen joka sekä hintansa että laatunsa osalta on markkinoiden johtava torsen lukko.

Quaife lukkoperät Race.Fi verkkokaupassa

More recent topics