200sx V6: Paintless Dent Repair

by

Lommoja autossa? PDR tekniikalla eroon lommoista.


Teimme kesällä yhteistyökumppanimme Dentdoctorsin kanssa pienen projektin allekirjoittaneen auton peltien oikomisessa. Starring peltivelho Ali Jylhä.

Sieltä se tuli:


Ja tuonne se meni (etsi kuvasta nissani)


Eräänä elokuisena iltana vuonna 2011 pikku myrsky kaatoi pihapuun, ja kuinkas muutenkaan se osui napakymppiin suoraan pahaa-aavistamattoman Datsunin päälle. Aamulla töihin lähtiessä oli siis ensin luvassa puusavottaa ja kevyttä sivistyssanojen kertaamista.

Yhteistyökumppanimme Dentdoctors on erikoistunut peltivaurioiden korjaamiseen PDR tekniikalla joka lyhykäisyydessään tarkoittaa lommojen oikaisua niin ettei autoa tarvitse maalata. Tekniikkaa voidaan käyttää oveniskemiin, raekuurovaurioihin ja kuten kuvista näkee likipitäen mihin tahansa isompiinkin vaurioihin kunhan maalipinta on vielä ehjä. Hintaa toimenpiteellä on vain noin puolet maalauksella tehdystä korjauksesta. PDR tekniikalla korjaaminen kestää lisäksi vain muutamia tunteja joten auton saa usein samana päivänä takaisin ajoon.

Dentdoctors tekee suurimman osan korjauksistaan autoliikkeille ja vakuutusyhtiöille asiakkaan tiloissa. Mikäli kiinnostus heräsi, on korjaus omien tilojesi puuttuessa mahdollista tehdä myös par'aikaa lämpimäksi tilaksi muuttuvassa Race Performance Oy:n takahuoneessa Pornaisissa.

Ja sitten sorvin ääreen


Aluksi jokainen itseään kunnioittava peltivelho levittää työkalunsa esille ja tekee tarvittavat alkuvalmistelut. PDR tekniikassa oleellinen osa työtä on hyvä ja tasainen vastavalo jonka avulla lommon näkee tarkasti.
Tökalujen määrästä ja ammattimieheltä muutamaan lommoon kuluneesta noin 6 tunnista voi päätellä, että tätä ei välttämättä kannata kokeilla kotona pelkän pajavasaran ja kakkosnelosen turvin - muuten voi Alille tulla vähän enemmän oiottavaa.



Autosta purettiin kattoverhoilu pois tieltä jotta lommoja voidaan oikoa myös alapuolelta.



Peltiä taivutetaan alapuolelta usealla erilaisella vääntösauvalla ja raudalla. Yläpuolelta peltiä taivutellaan puikolla ja välillä melko hurjan näköisesti suoraan vasaralla. Pikkutarkassa hommassa peltiin saadaan takaisin myös sen alkuperäinen jännite joka on painuneesta kohdasta usein kadonnut.





Kaikesta hurjalta näyttäneestä vasaroinnista huolimatta kuuden tunnin jälkeen tulos oli erittäin hyvä, pienen kiillotuksen jälkeen parempi kuin uusi.



Loppusanat ja tiedot

Kuten kuvista näkyy, PDR tekniikka soveltuu mainiosti mitä erilaisimpiin korjauksiin ja on hinnaltaan kilpailukykyinen. Itse tekniikasta me emme osaa sen tarkemmin kertoa kuin mitä tässä on todettu, joten sen puitteissa yhteydenotot kannattaa laittaa suoraan Alille.
Korjaukset tehdään usein asiakkaan omissa tiloissa, ja omien tilojesi puuttuessa korjaus on mahdollista tehdä myös kuvista poiketen nyt remontoidussa Race Performance Oy:n talliosiossa Pornaisissa.

Kuka tekee: Dentdoctors / Ali Jylhä
Puhelinnumero: 040 7552 924 ark. 8 - 18
Hinta: Alk. 80€/lommo sis. Alv. Noin puolet halvempi kuin maalaus. Isot kokonaisuudet tapauskohtaisesti joten hinta voi olla vieläkin edullisempi.
Aika/Kesto: Auton saa usein ajoon samana päivänä, kun maalaus kestää yleensä noin viikon.
Mitä PDR tekniikalla ei voi korjata: Nyrkkisääntönä on se, että maalipinnan tulee olla ehjä - kaiken muun voi yleensä tavalla tai toisella oikoa suoraksi.

More recent topics